09 grudnia 2013

John Boyne - Chłopiec w pasiastej piżamie

Chłopiec w pasiastej piżamie Johna Boyne to tytuł, który zna wiele osób. Przyznam szczerze, że sama usłyszałam o nim dopiero, kiedy obejrzałam film pod tym samym tytułem i wtedy zaczęłam rozglądać się za powieścią, na podstawie której go zrealizowano. Okazało się jednak, że w bardzo szybkim tempie książka ta została wykupiona ze wszystkich lokalnych (i nie) księgarni. Na szczęście wydawnictwo Replika postanowiło wznowić Chłopca w pasiastej piżamie i dzięki temu stałam się posiadaczką jednego egzemplarza, a teraz mogę opisać wam moje wrażenia z lektury.

Bruno to syn niemieckiego, wysoko postawionego oficera, który jest jednym z najbliższych współpracowników Hitlera. Szmul, to pochodzący z Polski syn zegarmistrza. Tych dwóch chłopców łączy nie tylko data urodzenia, ale także wojna. Ojciec tego pierwszego jest nadzorcą obozu koncentracyjnego, do którego trafił ten drugi. I choć Bruno nie zaznał smaku wojny i zdaje się żyć obok niej, za to Szmul w swoim dziewięcioletnim życiu przecierpiał wiele to połączy ich niespotykanie silna więź.

Wydanie Repliki prezentuje się kiepsko i jest to wątpliwa zasługa okładki, która jest po prostu niedopracowana. Natomiast cała reszta jest bez zarzutu. Historia jest naprawdę ciekawa i wzruszająca. Choć wydaje mi się, że film był zdecydowanie bardziej wymowny i brutalny. A może urok tej lektury tkwi właśnie w pewnej dozie subtelności, którą się charakteryzuje. Książka z całą pewnością nie wnosi nic nowego do wiedzy, jaką człowiek posiada na temat wydarzeń z okresu wojny, jednak warto ją przeczytać, chociażby po to by spojrzeć na nielogiczny i okrutny świat dorosłych oczami dziecka.

Autorowi naprawdę udało się odzwierciedlić umysł małoletniego i niewinnego świadka wydarzeń tamtych lat. Język jest nieco naiwny a w treści występują liczne niedopowiedzenia, ale Chłopca w pasiastej piżamie czyta się naprawdę dobrze. Polecam zapoznać się tak z książką, jak i z filmem, gdyż jestem przekonana, że w obu tych dziełach będziecie w stanie znaleźć zupełnie inne detale, które poruszą wasze serca i pozwolą wam być lepszymi ludźmi, dla małych przyjaciół, którzy nie rozumieją świata i potrzebują pomocy oraz odrobiny ciepła.

Być może moja recenzja nie wyczerpuje zbyt dobrze tematu, ale myślę, że spowodowane jest to faktem, że najpierw poznałam film później książkę. A jak już wspomniałam ten pierwszy jest obrazem wyrazistym i mocnym, ukazującym świat dziecka ale jednak oczami dorosłego człowieka, a książka zawiera w sobie dziecięcą niedojrzałość. Myślę, że dzieła te się uzupełniają. Polecam i młodym i starszym!

Na plus:
+ przedstawienie świata oczami dziecka
+ odpowiedni język i budowanie zdań
+ ciekawy pomysł zestawienia ze sobą dwóch światów
+ wzruszająca historia
+ cena

Na minus:
- okładka
Ocena: 4+/6

Autor: John Boyne
Tytuł: Chłopiec w pasiastej piżamie
Liczba stron: 130
Wydawnictwo: Replika 2013
Cena: 29,90 zł